To nye medlemmer indtræder i Spilreklamenævnet


Medlemmerne af Spilreklamenævnet er i dag blevet enige om at optage to nye medlemmer. Forbrugerrådet Tænk og brancheorganisationen KreaKom indtræder som nye medlemmer.

Spilreklamenævnet er et nævn, som er nedsat på initiativ af en række aktører i spillebranchen. Nævnet tager stilling til klager over konkrete spilreklamer med udgangspunkt i spilbranchens Adfærdskodeks for socialt ansvarlig markedsføring af spil.

Nævnet består i dag af en dommer som formand, to repræsentanter fra spilleindustrien samt to repræsentanter, som repræsenterer spilbrugerne. Med optagelsen af Forbrugerrådet Tænk og KreaKom består nævnet fremover af 6 medlemmer og en formand.

I forbindelse med indtrædelsen af Forbrugerrådet Tænk, udtaler Vicedirektør Esben Grønborg Geist:

 ”Spilreklamer fylder meget både online og på tv. De kan have stor påvirkning på forbrugerne og i værste fald føre til spilafhængighed. Derfor er det afgørende, at reklamerne lever op til Spilreklamenævnets etiske standarder. ”

”Vi ser frem til at bidrage til arbejdet i nævnet og være med til beskytte forbrugerne mod uansvarlig og potentielt skadelig markedsføring af spil.”

Forbrugerrådet Tænk er en uafhængig medlemsorganisation, der varetager næsten 90.000 personlige medlemmer og 24 medlemsorganisationer og forbrugergruppers interesser. 

I forbindelse med indtrædelsen af Kreakom udtaler Malene Birkebæk, adm. direktør:

”Hos KreaKom arbejder vi dagligt med de politiske og juridiske rammer for markedsføring – og selvregulering er en central del af vores tilgang, da selvregulering er en styrke for både det brede erhvervslivet og vores branche.”

”Derfor er vi glade for nu også at kunne bidrage til at sikre ansvarlig markedsføring gennem nævnsarbejdet. Med vores kombinerede indsigt i markedsføring og jura ser vi det som en vigtig opgave at være med til at håndhæve kodekset for spilreklamer – til gavn for både forbrugere og branchen.”

Kreakom - Kreativitet & Kommunikation er brancheforeningen for rådgivende bureauer inden for kreativitet, kommunikation og medier.

Om Spilreklamenævnet
Spilreklamenævnet er et adfærdsregulerende nævn nedsat efter initiativ fra spilleindustrien. Nævnets formål er at træffe beslutning om udtalelse i sager, hvor der klages over markedsføring af spil i Danmark, og udtale kritik i sager, hvor spiludbydere markedsfører sig i strid med det adfærdskodeks om markedsføring, som en række aftaleparter fra spilleindustrien har vedtaget på baggrund af Aftale om nye tiltag mod spilafhængighed og justering af spilaftale af 29. juni 2018.

Alle, både privatpersoner, virksomheder, organisationer mv., kan indgive en klage til Nævnet over et konkret markedsføringstiltag, som vedrører en overtrædelse af Adfærdskodekset.

Der kan findes yderligere information om Nævnet og dets virksomhed på hjemmesiden www.spilreklamenaevnet.dk

Dansk Erhverv sekretariatsbetjener Spilreklamenævnet.

©Copyright 2024 https://www.danskerhverv.dk/ - All Rights Reserved