Spilreklamenævnet er et nævn, som med udgangspunkt i spillebranchens adfærdskodeks tager stilling til klager over konkrete spilreklamer.
Den nye samarbejdstale udvider Spilreklamenævnets kompetence således, at Nævnet nu sideløbende med Spillemyndigheden kan behandle klager over overtrædelser af strafbelagte bestemmelser i spillelovgivningen, hvis en sådan overtrædelse også vedrører en overtrædelse af adfærdskodekset.
Som en del af samarbejdsaftalen, så vil Spilreklamenævnet sende sager videre til Forbrugerombudsmanden eller Spillemyndigheden, hvis spilvirksomheder ikke efterlever nævnets kritik, eller hvis nævnet finder overtrædelser af myndighedernes regler hos en virksomhed.
Omvendt vil Forbrugerombudsmanden og Spillemyndigheden orientere klagere om muligheden for at klage til Spilreklamenævnet, hvis en virksomhed bryder med branchens adfærdskodeks.
Se også Forbrugerombudsmandens pressemeddelelse om samarbejdstalen.